Böcker med stor och lättläst text för vuxna. Vad rekommenderar ni? Läsaren har hjärnskada och lätt demens.

Besvarad av Lennart Kihlberg
Fråga: 
Böcker med stor och lättläst text för vuxna. Vad rekommenderar ni? Läsaren har hjärnskada och lätt demens.
Svar: 

Hej!

Förlåt att du fått vänta på ditt svar.

Det brukar oftast kännas lättare att rekommendera den här typen av böcker om man får träffa personen som ska läsa dem. Därför blir kanske mitt svar litet generellt.

En bra ingång är att besöka LL-förlagets hemsida. http://www.lattlast.se/start

LL står i det här fallet för lättläst. Förlaget har specialiserat sig på att ge ut förenklade och förkortade versioner av redan existerande böcker. Men de gör även egna böcker som riktar sig till olika målgrupper som har svårigheter med den vanliga läsningen. Ett exempel på en sådan bok är denna: http://www.lattlast.se/titel/tillbaka-till-minnena/9402
Notera att det går att provläsa ett kapitel ur boken direkt på sidan.

Om du ändå är inne på LL-förlagets hemsida, utforska gärna vad de har att erbjuda. De delar upp böckerna i nivåerna lätt, lättare och lättast. Det går att söka efter böcker utifrån de här nivåerna. Se denna sida: http://www.lattlast.se/ll-forlaget/nivaer?levelId=541

Förutom detta måste jag förstås också tipsa om att de flesta bibliotek har fina och välförsedda Lättläst-avdelningar. Besök gärna ditt lokala bibliotek och be personalen om hjälp med lästips!

Vänliga hälsningar,

En kollega till mig tipsade mig om att en del kommuner har så¨kallade läsombud på sina äldreboenden. Det är personer som hjälper till med allt från högläsning till boktips. De följer även med till biblioteken. Du kan läsa mer om ombuden här: http://www.lattlast.se/lasombud/lasombud---aldre

24 januari 2013 - 13:37